Parking w biurowcu

Centra dużych miast to chyba najlepsza lokalizacja na budowanie nowych powierzchni biurowych. Ceny gruntu wprawdzie są zazwyczaj wysokie, ale dobra lokalizacja oferuje nam szereg korzyści, takich jak łatwy dostęp do komunikacji miejskiej, bliskość różnego rodzaju urzędów miejskich, sąsiedztwo firm, czy liczne lokale gastronomiczne w okolicy, do których w przerwie lunchowej mogą udać się pracownicy. Część zatrudnionych korzysta jednak z własnych samochodów, dlatego budowa biurowca powinna obejmować też podziemny garaż.

Dlaczego garaż podziemny?

Przede wszystkim ze względu na ceny gruntów. Jednopoziomowy czy nawet wielopoziomowy parking postawiony obok nowoczesnego biurowca generuje ogromne podwyższenie kosztów całkowitych inwestycji biurowej. To także niezbyt estetyczna wizytówka dla potencjalnego najemcy powierzchni biurowej. Trudno bowiem o zaprojektowanie ergonomicznego parkingu wielopoziomowego, który będzie dobrze wyglądał i cechował się nienaganną architekturą. Zazwyczaj będzie to zwykły betonowy klocek obudowany mniej lub bardziej przemyślaną elewacją.

Auto pod ziemię!

Oczywisty w taki wypadku wydaje się zatem wybór parkingu podziemnego, zajmującego kilka pięter pod powierzchnią biurową. Pozornie taka konstrukcja pochłania spore nakłady gotówki, aczkolwiek w porównaniu do oszczędności jeśli chodzi o zakup dodatkowego gruntu pod parking, gra jest warta świeczki. Szczególnie, że lokalne samorządy ustalają obowiązujące normy co do tego, ile miejsc parkingowych musi przypadać na dalą powierzchnię czy liczbę pracowników. Aby sprostać tym wymaganiom, niejednokrotnie konieczne jest zbudowanie kilkupoziomowego garażu podziemnego.

Skorzystaj ze specjalistów

Podziemne parkingi tylko z pozoru wydają się konstrukcją prostą w realizacji i projektowaniu. W rzeczywistości obłożone są wieloma trudnymi do zrealizowania wymaganiom. Pomińmy już podstawowy problem, jakim jest zapewnienie odpowiedniej konstrukcji nośnej. Skoro kopiemy w dół, musimy chronić garaże odpowiednio przed zalaniem i wilgocią. Innym problemem jest też odpowiednia wentylacja. Auta emitują bardzo dużo spalin. Na podziemnych poziomach musimy zatem zapewnić prawidłową i stałą cyrkulację powietrza. Taka instalacja będzie też wymagała regularnej konserwacji. W końcu same podjazdy i windy samochodowe muszą zostać odpowiednio wyważone i zwymiarowane, aby zmieściły różne modele aut. Dobrą opcją będzie też system prywatnych miejsc parkingowych czy wiat elektronicznych.