Zakup mieszkania

Zakup mieszkania, wymarzonego swojego kąta jest najczęściej inwestycją życia. Warto przy takiej decyzji wziąć pod uwagę parę czynników, czy z upływem lat inwestycja nie straci na wartości czy wybrać rynek pierwotny, lokalizację i w końcu potrzeby naszej rodziny. Czy kupić mieszkanie na własność czy pod wynajem. Jakie cechy mieszkania zapewnią komfort, odległość od sklepów, miejsca pracy, szkoły, komunikacji itd. Najistotniejszym elementem są nasze zdolności finansowe, co najczęściej jest najbardziej brane pod uwagę. Rynek nieruchomości w Polsce jest niestety bardzo drogi stosunku do zarobków i najczęściej kupno mieszkania za gotówkę jest nie możliwe.

 

Jeśli zdecydujemy się na kredyt mieszkaniowy powinniśmy zacząć od oceny naszej zdolności kredytowej. Nie jest trudna procedura, w ocenie naszej zdolności pomoże pracownik banku lub doradca finansowy. Po oszacowaniu wartości mieszkania, dochody, formę zatrudnienia, historię kredytową oraz bieżące wydatki oceni nasze zdolności finansowe. Na tej podstawie określona zostanie wysokość kredytu, czas przez jaki kredyt mieszkaniowy będzie spłacany i wysokość rat. Nie bez znaczenia jest też wkład własny jaki inwestujemy w zakup mieszkania.
Po wyliczeniu raty kredytu musimy ocenić sami czy obciążenie budżetu domowego dodatkowymi ratami zapewni nam finansowe bezpieczeństwo, mieszkanie musi być ubezpieczone, ponieważ będzie obciążone hipoteką. Rozplanujmy dobrze przyszłe wydatki adekwatnie do zarobków. Po otrzymaniu pozytywnej opinii banku w momencie kiedy zostanie uruchomiony kredyt mieszkaniowy możemy przystąpić do zakupu lokalu. Spotkamy się z wymogami złożenia w sądzie wniosku o wpis do hipoteki do księgi wieczystej, opłacenie podatku w Urzędzie Skarbowym i złożenie deklaracji podatkowej w Urzędzie Miasta.

 

Finalnym etapem naszych starań o kredyt na mieszkanie kończy się przeprowadzką do naszego wymarzonego lokum. W sumie jak na inwestycję naszego życia czas jaki poświęcimy na załatwianie wszystkich formalności nie jest długi. Ponadto wiele banków posiada możliwość załatwienia formalności drogą elektroniczną lub telefonicznie. Pozwala nam to zaoszczędzić sporo czasu, procedury są bardzo uproszczone i nie musimy sobie zaprzątać głowy na zorganizowanie czasu aby spotkać się z przedstawicielem banku. Można ten czas wykorzystać choćby na zakup mebli i zacząć urządzać nasze mieszkanie, które być może stanie się naszym domem na resztę życia. Jeżeli nasza decyzja będzie przemyślana to w przyszłości nieruchomość może przynieść również spore zyski.